09. Jul. 2013.
Eto vam sad Zlatkova "bolja ponuda" za RS!

Gospodine Izetbegoviću, Hrvatska je 1. jula ušla u EU, a Srbija bi, kako stvari stoje, od januara naredne godine mogla početi pregovore za ulazak u EU. Zašto BiH stoji (zaostaje) na tom putu i ko je za to kriv?

Predstavnici EU su od nas tražili ispunjenje dva uvjeta kako bi prihvatili našu aplikaciju za početak pregovora. Prvi je implementacija  presude Sejdić-Finci, drugi je  stvaranje jednog tijela sa kojim će EU komunicirati i pregovarati u BiH. Ovaj drugi uslov je zatim redefinisan kao osnivanje «mehanizma koordinacije», kako bi se izašlo u susret onima koji odbijaju jedinstvene BiH mehanizme, dakle predstavnicima RS. Niti jedan od ova dva uvjeta nismo ispunili. Ostatak priče je poznat – hrvatski predstavnici su insistirali da se kroz ovu presudu riješi i hrvatsko pitanje, srpski su se predomišljali, prvo ponudili jednostavan mehanizam 2+1 za izbor članova Predsjedništva, pa odustali, pristali na indirektan izbor definisan Aprilskim paketom, pa odustali itd... možda bi neki voljeli da dio krivice mogu rasporediti i na SDA, ali mi smo bili spremni prihvatiti oba navedena rješenja, čak razgovarati i o elektorskom modelu koji ne bi napravio nove diskriminacije kroz pretjerane preferencije.

 

Kako, po Vama, treba da izgleda rješenje u vezi sa slučajem „Sejdić – Finci“?

Najjednostavniji model je onaj predložen od SNSD, dva člana Predsjedništva iz Federacije BiH, jedan iz RS. Naravno, to ne bi garantovalo izbor hrvatskog člana kako to traži HDZ, ali bi taj problem mogli i trebali rješavati političkom voljom i zrelošću.

 

Prave li Bošnjaci, u nastojanju da po svaku cijenu unitarizuju BiH, grešku kakva se, svojevremeno, pripisivala Miloševiću u procesu rasturanja Jugoslavije?

Teza o Bošnjacima koji bi sve da unitarizuju naprosto ne stoji. Lansirana je kako bi se odvukla pažnja od potpune dominacije i hegemonije koja je izvršena u RS. Taj entitet bi trebao jednako da pripada svim njegovim stanovnicima, konstitutivni narodi bi trebali da su ravnopravni. To je tako na papiru, u stvarnosti nesrbi imaju manje šanse pri zapošljavanju, bošnjačke i hrvatske kvote garantovane Ustavom su popunjene Hrvatima i Bošnjacima po izboru Srba, ljudima poput Vlajkija, državne institucije  osveštavaju pravoslavni popovi, škole i policija imaju pravoslavne slave itd. Bošnjaci traže onoliko unitarne BiH koliko to garantuje Dejtonski mirovni ugovor i koliko to traži EU. Ništa više ni manje od toga. Bio sam poslanik u prošlom sastavu Parlamentarne skupštine BiH i  svjedočio višegodišnjem zastoju usvajanja zakona koje je tražila EU od nas. Vijeće ministara koje je predvodio Nikola Špirić nam je predlagalo takve zakone, često su to bila upravo  ministarstva koje su predvodili ministri iz SNSD, da bi zatim te zakone oborili poslanici iz te iste partije s obrazloženjem  da oni prenose nadležnosti sa entitea na državu!?

 

Sintagmu „po svaku cijenu“ upotrijebio sam misleći, na primjer, na Koaliciju „1. mart“ i njenog lidera Emira Suljagića. Zašto SDA i ostale pretežno bošnjačke stranke podržavaju taj koncept i šta Vi lično mislite o Suljagićevim poređenjima Vlade RS sa nacističkim Vermahtom?

A što se tiče izjava gospdina Suljagića, to ne bih komentarisao, ovu o Vermahtu nisam ni registrovao. On zna izgovoriti jaku riječ ali to je i razumljivo s obzirom na tragediju kroz koju je prošao. SDA ima svoje koncepte, mi smo prvoosnovana demokratska stranka u BiH, najčešće i pobjednička stranka na opštim i lokalnim izborima, i imamo veoma jasan vlastiti koncept djelovanja.

 

Prije nekoliko dana u Mostaru ste rekli da Dodik uskoro odlazi. Kad je to uskoro i na osnovu čega ste iznijeli takvu procjenu?

Na osnovu političkog i ekonomskog stanja u BiH, a naročito ekonomskog stanja u RS. Najsiromašniji čovjek u Evropi je penzioner u RS. Šezdeset posto obrazovanih omladinaca u BiH nema zaposlenje, i ovome je, u velikoj mjeri kumovala rigidna politika Milorada Dodika. Telekom i naftni sektor u RS je prodan, krediti su uzeti i potrošeni, politička obećanja data a nisu ispunjena, potrošene su pare na besmislena lobiranja, veliki sistemi u RS se ljuljaju, slijede fakture, afere, smanjenja plaća, nova zaduživanja... A moglo je biti drugačije, bolje, moglo se bez besmislene prepirke o ugroženosti entiteta, bespotrebnog prepucavanja zagovornika države ili entiteta. To nisu suprotstavljeni interesi, isti je  interes građana u oba entiteta, mogli smo snažno iskoračiti ka EU i NATO, mogli smo privući investicije, inotrani kapital, otvarati nova radna mjesta, spasiti narod od siromaštva i beznađa.

 

Rekli ste i to da imate kontakte s određenim političarima („novim snagama“) u RS. Koje su to partije i zašto mislite da će one imati drugačiju politiku od Dodika ukoliko dobiju povjerenje naroda?

Imao sam sastanke sa ljudima čija imena neću otkrivati, i  koji na probleme u BiH i RS gledaju upravo ovako kako sam ih opisao. I spremni su  zajednički sa nama stvoriti jednu novu atmosferu u BiH, atmosferu pomirenja i saradnje koja će sigurno povući BiH iz zastoja a narod iz siromaštva. Spremni su biti dijelom novog duha saradnje u regionu, raditi ono što, recimo,  radi novo rukovodstvo u Srbiji. RS je dio BiH, jačanje i ozdravljenje BiH znači i jačanje i ozdravljenje RS.

 

Nedavno ste građane pozvali da ne izlaze na ulicu, već na izbore. Neki su Vas poslušali, a neki nisu. Ko, po Vama, stoji iza protesta ispred zgrade Parlamenta BiH? Predsjednik SDA optužuje SDP...

Stoji opravdano nezadovoljstvo građana sporim rješavanjem životnih pitanja, vjerovatno su i neke stranke pokušale da se okoriste ovim buntom i energijom, da «zajašu talas», ali nemam pouzdanih podataka o tome. Zastoj je i ovaj put izazvan težnjom da se enitetska linija «podeblja», da se registracijska područja uklope u entitete. A to nije bio zahtjev Ustavnog suda.

 

Kako Vi lično gledate na odluku stranačkih organa SDA da se otvore razgovori sa SBB BiH, posebno u svjetlu činjenice da ste nedavno uputili tužbu protiv Fahrudina Radončića?

SDA će sa svakim, pa i SBB, sarađivati na političkim i reformskim projektima potrebnim Bosni i Hercegovini. Tu saradnju je inicirao SBB po pitanju vojne imovine i rješavanja presude Sejdić-Finci. Moguće su i saradnje na lokalnom nivou. Većina kadrova SBB su bivši članovi SDA, žele dobro ovoj zemlji, i u svom političkom djelovanju se ne služe metodama kojim se služi Fahrudin Radončić. Fahrudin Radončić će se morati naučiti pristojnom ponašanju i poštivanju osnovnih pravila ako želi biti dijelom bošnjačkog vodstva. SDA ne može ući u koaliciju sa čovjekom koji uspjeh gradi na izdajama, lažima i brutalnim  kampanjama, koji smatra da cilj opravdava  sredstvo, da je sve dopušteno, koji u isto vrijeme sarađuje sa kriminalcima i sa bivšim reisul-ulemom, koji u svojstvu ministra sigurnosti iznosi po ugled države veoma štetne laži o članu Predsjedništva BiH itd. SDA su osnovali ljudi visokog morala i njen osnovni cilj je bio odbrana slobode i dostojanstva našeg naroda. Ulazak u koaliciju sa čovjekom koji je makijavelistički princip doveo do apsurda, do negacije i izrugivanja sa istinom i moralom, bi slomila SDA iznutra.

 

Da li je, po Vama, realno da se do izbora pravi nova „četvorka“ u FBiH ili nova „šestorka“ na državnom nivou?

Nekih promjena će vjerovatno biti. Niko nije zadovoljan Lagumdžijinim odnosom i učinkom, pa ni SNSD kojem je svojedobno dao «bolju ponudu» od SDA-ove, ali nije uspio da je realizuje.

 

Može li američka inicijativa za promjenu Ustava FBiH dovesti do ukidanja kantona u tom entitetu ili će sve ostati na nivou „kozmetike“?

Moraćemo ukinuti sve kantone ili ih svesti u dvije regije. Jedna od njih bi mogla biti nacionalno izbalansirana Bošnjačko-Hrvatska regija. Ovakvo stanje je zaista nefunkcionalno i preskupo.

 

Hoćete li se ponovo kandidovati za člana Predsjedništva BiH?

Kandidovat se sam neću, ali  postoji velika šansa da to ponovo učini SDA. Mislim da su zadovoljni mojim dosadašnjim učinkom.

 

PRESS RS, 9.07.2013.